2017. április 15., szombat

Kritika #6 - Flora R. Grande: Gyűlöletben

Sziasztok!
A legutóbbi kritikám elég régen volt. Ennek nem csak az az oka, hogy lusta voltam, hanem az is, hogy egyszerűen nem érkezett felkérés. Pontosabban érkezett egy, de a blog sajnos meghívós lett, mire észrevettem a kérést. :/ Most viszont, hogy itt a tavaszi szünet (ami nekem plusz egy hét), gondoltam, úgyis van időm, összedobok néhány kritikát!
Szóval ha szeretnétek gyors, igényes kritikát a történetetekről-blogotokról (legyen az hagyományosan Bloggeren vagy Wattpaden), írjatok egy kommentet-emailt-üzenetet a linkkel, és ígérem, egy-két napon belül kész leszek vele!
Most viszont Flora R. Grande történetéről olvashattok, ami a Gyűlöletben címet kapta. Nézzetek be hozzá mindenképp!


Katt a blogért!

Design
Őszinte leszek: nekem egyáltalán nem tetszik a fejléc. Nem szép az elrendezése a képeknek, teljesen értelmetlennek tartom a két fiút. Mivel egyik szereplőről sincs leírás (csak annyit tudtam meg a 7 fejezetből, hogy Missynek vörösesbarna haja van, Aaron anyja pedig szőke és zöldszemű), fogalmam sincs, kik akarnak lenni. Ráadásul még kikövetkeztetni sem tudtam, mivel van összesen 4(?) fiú főszereplőnk is. Ezen kívül a tépett alsó szegély indokolatlan, a cím szinte olvashatatlan a fiú pólóján lévő felirat miatt (ráadásul nem is az, mint ami a blog címe). De látom, hogy nem te készítetted, szóval ezen lépjünk is tovább annyival, hogy én a helyedben csináltatnék egy újat.
Maga a design nekem bejön, mivel barna, a barna pedig a kedvenc színem (na jó, nem ez az árnyalat, de hasonló). :) Annyit ajánlanék, hogy a modulcímek betűtípusát állítsd át, vagy ha nem akarod, akkor írd át a címeket, hogy ne legyen benne ő-ű karakter. Pl. "Gyűlöletben" helyett lehetne a leírás címe "A történet" vagy "A sztoriról". Érted, mire gondolok, ugye?
Összességében összeszedett, bár kicsit egyszerű designról van szó, ami még ha nem is igazán illik a történethez, kellemes olvashatóságot biztosít. (Csak az a hülye fejléc...)

Történet
"A gyűlölet felcsapongó lángja és a szeretet nyugtató folyama egymás mellett él. Az egyik elválaszt, a másik összeköt és mindez jól megfér egymás mellett a szívünkben. Valóban, éppen azokat tudjuk a legjobban gyűlölni, akiket valaha szerettünk... Az már csak rajtunk múlik, hogy vajon ebből újból szeretet lesz e, megbocsájt e valaha a sebes szív, vagy folytatódik a gyűlölet és egyre erősebb lesz."

Nem nagyon volt tiszta, hogy ki is írta igazából a sztorit, mivel egyszer Flora R. Grandéként, máskor pedig rainbow_glittercat néven van aláírva. De mindegy is, csak annyi, hogy ezt nem nagyon értettem...
A történet egy egyszerű tinisztorinak indul, tipikus iskola, átlagos lány, rosszfiú. Aztán a II. Fejezet végén beindulnak a dolgok. Nem akarok spoilerezni, ezért konkrét szavak nélkül szeretném elmondani, hogy nekem ez a fordulat nem tetszett. Oké, hogy drámai akartál lenni, de egyáltalán nem volt reális. A következő fejezetekben pedig ez még inkább fura lett a szememben, hiszen gondolj bele: eltelt a dolog után egy nap, amit végigsírt (egyébként megjegyezném, hogy egy nap után nem lehet megállapítani a terhességet). Aztán eltelt még egy nap, amit végigszégyenkezett. Hétfőn pedig újra minden oké? Mert rohadtul úgy viselkedik Missy, mintha semmi sem történt volna! Aztán délután pedig már megy is bulizni (mondjuk az kicsit enyhít, hogy miért, de na). Nem tudom, hogy más hogy van vele, de ha velem történne ilyen, biztos, hogy egy hónapig nem tudnék még a családom előtt sem mutatkozni, nemhogy suliba menni! Na de mindegy, lépjünk tovább.
Kifejezetten tetszett, hogy nem csak Missy és Aaron szemszögét használod, hanem Ashleyt is bevonod. Érdekes a történetnek ez a szála, személy szerint majdhogynem jobban érdekelt, mint a főszál.
Először azt hittem, zavaró lesz a sok szemszögváltás, de meglepődve konstatáltam, hogy egyáltalán nem. Pedig én tipikusan az az ember vagyok, aki nem szereti, ha több szál van, mindegyik E/1-ben, de te sikeresen áthidaltattad velem ezt a problémát. (Ez értelmes mondat volt? Remélem. :D)
Mindent összevetve van egy jó alapanyagod, amin még kell egy kicsit dolgozni, de ne aggódj, idővel jön ez majd magától. :)

Fogalmazás
Neked is azt tudom csak mondani, amit Ciarának mondtam még anno decemberben. Ha szeretnéd, nézd meg, de röviden annyi, hogy nincs nagy baj, csak próbálj egyedi lenni! Alakíts ki stílust, mindegyik karakterhez másmilyet!
Helyesírás
Na, hát itt voltak gondok... És az még nagyobb gond, hogy nem is kevés! Többnyire olyan hibákat követtél el, amik nagyjából alapnak mondhatóak, de ezeket minden részben felfedeztem. Szóval pontokba szedtem, mire figyelj:
  • igekötős igék: Az igekötős igéket általában egybeírjuk. De ha tárgyként szerepelnek a mondatban, és pont úgy jön ki a lépés, hogy szét kell őket választani, akkor szét kell őket választani. Tehát nem írhatod egybe a beékelődött szóval az igekötőt, sem egybe a három szót! Egy példamondat, mert néha én sem értem, mit mondok: Elmegyek kenyérért. --> El fogok menni kenyérért. Bővebben egy Wattpad könyvben olvashatsz itt!
  • -ba, -be, -ban, -ben: Alsós anyag a helyhatározórag. Akkor -ba, -be, ha "hová?" kérdésre válaszolunk az adott szóval. Ha pedig "hol?", akkor van -ban, -ben. Nagyon idegesítő tud lenni, ezeket mindenképp javítsd ki, mert sokakat riaszt!
  • párbeszédek: Erről már szintén írtam egy előző kritikában (Ha tudnád... és Nem minden az, aminek látszik), ezért most ezt nem szeretném kifejteni. Csak arra szeretnélek megkérni, hogy figyelj oda erre is, és egy idő után rögzül! Valamint még sokat segít KÖNYVEK, MINŐSÉGI blogok, történetek olvasása.
  • vesszők: nagyon nagyon sok helyen láttam vesszőt hibásan, nagyon nagyonsok helyen pedig nem, szintén hibásan. Próbáld meg felolvasni magadban a mondatot, és ahol úgy érzed, megállsz, oda tegyél vesszőt!
Ezeken kívül nem igazán találtam mást, legalábbis nem voltak olyan zavaróak, mint ezek. Ha kell, kérd béta segítségét és használd a Helyesírási tanácsadó portált!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése